Afskedigelser – din virksomheds visitkort

Jeg var på et tidspunkt på ferie med en veninde. Vi rejste rundt i Asien, men ikke længere væk, end at der fandes mobilnet. På min venindes fødselsdag, den 26. februar, modtog hun et opkald fra sin arbejdsgiver.

De ville bare lige fortælle hende at hun var blevet opsagt. Der lå et brev og ventede på hende, når hun kom hjem.

“Ha’ en god fødselsdag, god ferie – og så lukker vi i øvrigt din telefon, for det er en firmatelefon.”

Rent objektivt og juridisk gjorde firmaet det helt rigtige:

  • Ved at afskedige på præcis det tidspunkt de gjorde, slap de for at begrunde afskedigelsen (der stilles ikke samme krav til at begrunde en afsked de første 9 måneder af en ansættelse).
  • Ved at ringe hende op inden udløb af februar måned, havde de sikret sig at hun fik kendskab til afskedigelsen og overholdte dermed deres oplysningspligt og kunne fastholde opsigelsen overfor hende, selvom hun ikke var hjemme og kunne få kendskab til brevet.
  • Ved at lukke telefonen, sikrede de sig at de fjernede det der hedder “stillingsfuldmagten”, sådan at hun ikke legitimt kunne handle på virksomhedens vegne.

Men at have ret, er ikke det samme som at handle rigtigt.

Når jeg fortæller denne her historie, er det første spørgsmål der møder mig altid: “hvem var det?”,  ”hvad er det for en virksomhed der gør det?”.

For selvom det er fuldstændigt juridisk korrekt, så synes den almindelige dansker bare ikke at det er ok, at man fyrer folk på deres fødselsdag og på deres ferie.

Og det er en af de ting, man skal huske på som arbejdsgiver, når man afskediger folk

Hver eneste afskediget medarbejder er et levende visitkort for din virksomhed – den måde du afskediger på fortæller noget om dig, den måde du prioriterer på og den måde du opfatter dine medarbejdere på. Og det kommer til at præge den fortælling der findes om dig og din virksomhed.

Det er aldrig rart at afskedige folk. Det er heller ikke rart at blive afskediget. Ens arbejde er for mange mennesker lige så vigtigt, som det at have en partner, et godt helbred og en sund økonomi. Og når det bliver fjernet fra en oplever man tit en dyb, dyb sorg.

Og når man så oven i købet føler sig uretfærdigt, eller dårligt behandlet – så går man ikke stille med dørene ude i verden.

Det er muligt at afskedige med respekt for den enkelte medarbejder, og det det kræver “bare” at man tænker det ind i processen. Men når man gør det, så får man en proces, der både gør det nemmere for den person der bliver afskediget, dem der sidder tilbage på arbejdspladsen, virksomhedsejeren selv – og i sidste ende det omdømme man får ude i verden.

… i den konkrete sag, kunne virksomheden enten have indledt afskedigelsen før medarbejderen rejste på ferie – eller havde ventet til hun kom tilbage fra ferie. For var der hold i afskedigelsen, kunne det nok tåle et begrundelseskrav. Eller i det mindste kunne sagsbehandleren have tjekket hendes fødselsdato og undladt lige at ringe på fødselsdagen.

Hvis du står foran en afskedigelse – enten som en del af en virksomhedstilpasning, eller på grund af forhold hos din medarbejder, er det altid sundt at få det vendt med en anden, tjekket at begrundelsen holder rent juridisk og at processen er designet ordentligt. Du kan altid ringe til Rikke på +45/ 26283940 for rådgivning.

En tanke om "Afskedigelser – din virksomheds visitkort"

  1. Carmen

    Jeg kan også godt huske hvor hårdt det var at sige farvel efter et år sammen, der blev grædt og lovet mere end man kunne holde, dengang før mobiltelefon og computeren var til. Da måtte Post Per ud med brevene, der blev færrer og færrer… Jeg taler om 1981, længere siden er det altså ikke :D Kh. Lis

    Svar

Du er velkommen til at lægge en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>