En afsked er altid et visitkort – og tegner dig som virksomhed

Jeg har været inde på det før (her): hver eneste gang en virksomhed afskediger en medarbejder, sender de et visitkort ud i verden.

Selvom en afsked principielt er en sag mellem en arbejdsgiver og en medarbejder – så kan man, som arbejdsgiver, sjældent styre hvor meget om hvordan historien kommer ud i verden:

Som  her, hvor overskriften er “Rengøringsasssistent fyret for at påpege stavefejl” (læs hele historien ved at klikke på fotoet)

blogindlæg - rengøringsasistent fyret

Om afskeden er berettiget eller ej, om den holder rent juridisk, er sjældent det der bliver drøftet. Under denne artiklen er der til gengæld en heftigt diskussion om hvorvidt de to involverede virksomheder har hætten skruet ordentligt på eller ej.

I den konkrete sag er der tale om to ret store virksomheder og jeg tvivler på om sagen her vil påvirke forbrugerne særligt meget, eller i særlig lang tid. Men er man en mindre virksomhed, eller del af et fællesskab, eller netværk, kan en afsked, der ikke håndteres ordentligt, meget hurtigt koste rigtig mange penge. Eller rigtig meget goodwill.

Uanset om det er det ene eller det andet, er det spørgsmålet om det her er noget man har lyst tl at læse på nettet om sin virksomhed:

I så tilfælde lover det ikke særligt godt for hundefoder- og rengøringsbranchen. Men hvad pokker – de kan jo bare fusionere. I alle tilfælde er begge organisationer åbenbart fyldt op med hundehoveder.

Køber fra dags dato ikke flere produkter fra virksomheden til mine katte.

Rengøringsselskabet skal man holde sig langt, langt væk fra. De er kendt for at behandle deres medarbejdere elendigt!

En ting er godtgørelsen for for usaglig afsked (op til et års løn) og eventuelle advokatomkostninger, eller det man bliver enige om ved et forlig (i det her tilfælde 4 ugers løn)  - en anden ting er den goodwill man mister fordi en (måske juridisk korrekt) afsked bliver vredet og tvistet i medier eller netværk.

Er man en mindre virksomhed og har man ikke en professionel HR/personaleafdeling til at tage sig af de her ting, så kan det være en fordel at hyre en konsulent ind til at rådgive.

Og vi findes derude. lovmand & coach er bare en af dem der yder bistand i disse sager. Man kunne jo ved indgåelse af forliget (eller allerede ved afskedigelsen) have aftalt hvordan man hver i sær måtte agerer i forhold til medieverden.

Du er velkommen til at lægge en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>