Feedback fremfor ris og ros

Jeg har oplevet mange gange at ledere tror at deres medarbejdere vil roses, mens medarbejderne tit og ofte helst vil anerkendes.

En måde at komme overens med de to holdninger er at blive bedre til at give feedback.

Mange virksomheder og mennesker der arbejder aktivt med feedback oplever en langt mere tilfredsstillende hverdag, fordi de hele tiden får respons på det de går og laver, bliver udfordret på at man kan gøre tingene anderledes og har et rum hvor både positive og mere negative tilbagemeldinger har plads til at udfolde sig.

Om feedback

Når man bruger feedback udtrykker man anerkendelse af modtageren, uanset om man er fuld tilfreds med handlingen eller ej.

Anerkendelse er ikke det samme som ros, men mere en form for respekt og hengivenhed. Ordet kommer fra det tyske ”anerkennen”, (an=at og erkennen=se) – og at anerkende nogen betyder netop, at man ”ser” personen, uanset om man er enig eller.

Når man bruger feedback signalerer man respekt og hengivenhed – selv i en ris-situation.

Gode råd om at give feedback

  • Feedback skal gives hurtigst muligt, man skal altså ikke samle til bunke.
  • Feedback skal være konkret og præcis.
  • Tal ikke i generelle vendinger så som ’Det var glimrende, det du gjorde’. Fortæl i stedet, hvad du oplevede var den præcise årsag til, at det var glimrende.

Eksempel: ’Du er god’ contra ’Jeg oplever, at når du gør XX, så virker det godt’. Undgå at generalisere, brug ikke ord som ’altid’ eller ’aldrig’.

  • Fortæl om din egen oplevelse og dine egne følelser.Jeg føler…Jeg oplever…Jeg tænker…Jeg synes…
  • Ved at beskrive sine egne reaktioner, giver man sin kollega frihed til selv at bruge informationen på den måde, han/hun ønsker.
  • Feedback bør begrænses til at vedrøre noget, du selv konkret har observeret.
  • Giv ikke feedback på baggrund af noget, du har hørt fra andre.
  • Feedback bør begrænses til at vedrøre noget, som modtageren selv er i stand til at gøre noget ved.
  • Man skal have et oprigtigt ønske om en bedre situation, samarbejde, udvikling e.l. for modtageren.

Feedbackmodeller

Den mest enkle måde at give eller bede om feedback på er at stille spørgsmålet:

  • ”hvad gik godt – hvad skal jeg/du gøre bedre (eller anderledes) næste gang?

En anden feedbackmodel er den man kalder ”sandwichmodellen”.

Du skal forestille dig en sandwich opbygget af en bolle med en bøf i midten. Brødet symboliserer det positive i feedbacken og bøffen symboliserer det negative, altså den adfærd, der ønskes ændret. Det negative er altså ”pakket” pænt ind i det positive.

  • Brød:    Tre specifikke positive ting
  • Bøf:       Et forslag til forbedring
  • Brød:    General positiv

I begge tilfælde starter man med at anerkende modtageren for på den måde at gøre det lettere for modtageren at ”indtage” det ønske, man har til forandring.

Når du leverer ”bøffen”, skal du så vidt muligt holde dig til en ting af gangen. Vi har svært ved at ”indtage” mere end en slags kritik af gangen. Vi er tilbøjelig til kun at høre en ting og lukke resten ude. Så vælg din bøf med omhu! Tag det vigtigste først og vent med resten. Har du flere ting, kan du lave flere sandwichs efter hinanden.

Du slutter af med et udsagn der er generelt positivt – ikke for at slette det ”kritiske” indhold, men for at sikre, at der bliver ved med at være en åben indgang og en positiv ånd mellem dig og den person, du har givet feedback.

At modtage feedback

  • Tag imod feedbacken uanset om det er ris eller ros.
  • Tro på at den der giver dig feedback vil det bedste for dig.
  • Vær sikker på at du forstår hvad der bliver sagt.
    • Hvis du er i tvivl, om du har forstået det rigtigt, kan du genfortælle feedbacken med egne ord og bede afsenderen af feedbacken til at bekræfte, at du har forstået det rigtigt. Du kan også bede om konkrete eksempler.
  • Begræns din respons.
  • Du behøver ikke at forsvare dig, undskylde dig og forklare dig yderligere.
  • Lad feedbacken stå alene.
  • Hvis du vil have feedbacken uddybet eller yderligere konkretiseret, er du naturligvis velkommen til at spørge nysgerrigt ind.
  • Du behøver ikke at gengælde feedbacken.

Det er ingen købmandshandel! Du behøver ikke også at ’finde på noget at sige’ til den, der giver dig feedback.

Hvad får man ud af at have en feedbackkultur

Man kan ikke undgå enten at vokse, eller blive klogere i en virksomhed med en udpræget feedback kultur, fordi man dels får og giver en masse anerkendelse, dels får man gode ideer til, hvordan man kan blive bedre som medarbejder og virksomhed.

Som systemisk coach har jeg arbejdet meget med feedback i et professionelt set-up og i lovmand & coach kommer jeg gerne ud og giver et indspark til hvordan din virksomhed og du som leder kan få implementeret en feedback kultur i virksomheden. Kontakt mig på rikke@lovmand-coach.dk eller telefon +45 26283940.

Du er velkommen til at lægge en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>