Godt arbejdsmiljø – fordi det ikke kan betale sig at lade være

Selvom det måske ikke er det mest sexede at snakke om godt arbejdsmiljø, og jeg nogen steder ser både ser ordet “arbejdsmiljø” og tanken om at arbejde med det direkte nedgjort – så er det både et lovkrav og god latin at tænke arbejdsmiljøarbejdet ind i sin virksomhed helt fra start af.

Regler, bekendtgørelse og AT-vejledninger kan hentes på arbejdstilsynets hjemmeside. Helt overordnet handler reglerne om at man skal have arbejdsmiljø på dagsorden i alle virksomheder i Danmark* og fra man har + 10 medarbejdere, er der krav om at man etablerer en arbejdsmiljøorganisation.

Men en ting er hvorfor man skal – en anden ting er at det ikke kan betale sig at lade være, for undersøgelser har vist, at for hver krone der investeres pr. medarbejder kan man forvente at få et afkast på lidt mere end det dobbelte retur (kilde: I-BAR).

Og hvorfor får man valuta for pengene når man arbejder med arbejdsmiljø?

Top 3 over hvad et godt arbejdsmiljø giver dig som virksomhedsejer:

  1. Mindre sygdom
  2. Øget produktivitet
  3. Større konkurrenceevne

Sygdom:

Virksomheder med et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø har mindre sygefravær end andre virksomheder. Det siger sig selv at har man en virksomhed hvor man let kan komme til skade med enten maskiner eller medikamenter, så er risikoen for at komme til skade og dermed blive sygemeldt højere. Men faktisk så har det psykiske arbejdsmiljø oftere skylden for en sygemelding end det fysiske arbejdsmiljø.

_____________

* de eneste virksomheder der er undtaget fra arbejdsmiljøloven er arbejde der udføres i egen husholdning og af familemedlemmer

Du er velkommen til at lægge en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>