Kortsigtede løsninger kan skade på langt sigt

eller

HVORDAN MAN ALTID SKAL TÆNKE HELE VEJEN RUNDT OM EN AFSKED

Jeg træner i et fitnesscenter her i København og skulle have været til crossfit her til aften. Ved indtjekning bliver jeg mødt af en besked om at træningen er aflyst. Jeg var selvfølgelig irriteret over at træningen var aflyst, men lige så meget over at den var aflyst med så kort varsel.

Jeg klædte mig alligevel om og gik ind for at løfte nogle vægte. Blev mødt af en de andre fra holdet, der heller ikke havde fået besked om aflysningen.

“Ved du hvad der er sket?” Spørger han mig. Jeg ved ikke noget, men jeg er jo lidt småsur over at træningen er aflyst, så jeg er villig til at høre hvad som helst.

Derfor får jeg hele historien om hvordan træneren er blevet afskediget. Ikke nok med at han er blevet afskediget, han er blevet det i går - uden at have set det komme og efter at han lige havde gennemført 3 holdtræninger.

Selvom jeg har arbejdet med personalejura i mange år og har afskediget mange mennesker  - og derfor ved at hver enkelt sag har mange nuancer, så går der nogle helt primitive og enkle processer igang i mig. Processer som jeg ved normalt sker i de mennesker, der er rundt om den person, der bliver afskediget.

  • Vi har begge trænet på holdet i 3 måneder og synes derfor at vi kender træneren, og naturligvis ligger vores sympati der … han er en person, et mennesker med følelser – arbejdsgiveren, der oven i købet er en kæde, bliver helt klart den store stygge Goliat der tramper på David. Vi føler altså sympati for den afskedigede.
  • Når man er Goliat skal man passe virkelig på med hvordan man behandler David og at lade medarbejderen arbejde fuldt ud inden han bliver afskediget … det er bare ikke noget der opfattes som god stil, eller en respektfuld behandling. Vi føler antipati overfor arbejdsgiveren
  • At afskedige folk uden nogen form for forvarsel, kan være juridisk forkert (i de fleste ansættelsesforhold kræver en berettiget afsked, at der har ligget en advarsel) og rigtig mange virksomheder, der har arbejdet med personalepolitikker og værdier har da også den holdning at en afsked aldrig må komme som en overraskelse for den ansatte. Vi læser nogle værdier ind i virksomheden baseret på virksomhedens handlinger
  • Endelig er der så den mishab med at jeg som bruger af centeret nu får at vide, at centeret har vist siden i går aftes (eller måske endnu tidligere) at min hold ville blive aflyst, men de har ikke valgt at bringe den information videre til mig. Så ikke nok med at de udviser brutalitet overfor deres medarbejdere, de udviser også ligegyldighed overfor deres kunder. Bliver vi personligt berørt af afskeden – enten fordi vi oplever at vi mister en relation, eller at vi får en dårlig kundeoplevelse, bliver vi negativt stemt mod virksomheden.
  • 20 minutter senere står jeg og fortæller historien videre til min træningsmakker da hun kommer, jeg ved den vil blive fortalt videre til vores anden makker der er på ferie – og at ham der fortalte det til mig, sikkert også spreder det og at det spreder sig videre derfra. Negative nyheder spreder sig utroligt hurtigt.
  • Og jeg er sikker på at der ikke bliver trukket fra i historien efterhånden som den kommer ud. Når først historien er ude, kan virksomheden ikke styre den.

 

Instruktører underviser på 3 hold i centeret. Holdene er fuldtbooket, dvs. 25 personer på hvert hold. Lad os sige at en del er gengangere så der er tale om 50 individer. Alle finder ud af at instruktøren ikke underviser mere og hvis bare de 50 mennesker fortæller historien videre til 1 person, så er der 100 mennesker der kender historien. Fortæller de den videre så er der 200 personer, der har fået en negativ historie.

Det er det viral marketing går ud på – og er det en god historie der fortælles fungerer det jo fantastisk, når det går den anden vej, er det knapt så fedt – og det som egentlig er en sag mellem en medarbejder og en virksomhed, er pludselig blevet til et offentligt emne.

Jeg kan ikke på nogen måde udtale mig om den konkrete afsked, lovligheden, rimeligheden mv. Jeg kender ikke andet til sagen, end de få sætninger der er overleveret til mig mundtlig. Men sagen er et klasseeksempel på hvordan du som arbejdsgiver sender et visitkort ud i verden, hver gang du afskediger en medarbejder.

Du kan ikke bestemme hvem der få visitkortet, du kan heller ikke styre hvad der bliver læst ind i det der står på visitkortet … men det som du kan styre og som bør styre er processen.

At blive afskediget er meget tit en omvæltning af en persons grundvilkår og derfor gør du dig selv som arbejdsgiver en kæmpe bjørnetjeneste ved ikke at tænke omsorg og følelser ind i processen og sørge for at fjerne alle de ting som kan give grobund for at du fremstår som en ond, grim, kedelig arbejdsgiver.

En afsked kan være nok så juridisk korrekt og berettiget, men hvis du afskediger folk på deres fødselsdag, ferie, mens de er til begravelse, når deres barn lige er dødt … eller bare som her, venter med at fortælle det til efter medarbejderen har lagt dagens arbejde – så bliver det den historie der kommer ud.

Og vi ved alle sammen at negativ omtale spredes meget hurtigere og mere effektivt end den gode historie ….

En tanke om "Kortsigtede løsninger kan skade på langt sigt"

  1. Pingback: En afsked er altid et visitkort - og tegner dig som virksomhed | lovmand & coach

Du er velkommen til at lægge en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>